داستان چیه؟

یک رسوایی در حوزه حریم شخصی کاربران فیسبوک افشا شده که طی اون شرکت کمبریج آنالیتیکا به اطلاعات بیش از ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک دسترسی داشته و احتمالاً از این اطلاعات برای هدف‌گیری تبلیغات سیاسی مرتبط با انتخابات استفاده کرده. این شرکت در انتخابات ۲۰۱۶ با کمپین ترامپ همکاری داشته. این موضوع سر و صدای زیادی در دنیا به پا کرده و حتی هشتگ DeleteFacebook راه افتاده که کاربرها به حذف اکانت فیس‌بوک تشویق می‌کنه.

داده‌ها، نفت جدید

ما هر روز داده‌های زیادی رو در قالب متن و صدا و تصویر و ویدئو به سرورهای مختلف اینترنتی می‌فرستیم مثلاًً وقتی توییت می‌کنیم یا نوشته‌ای رو در تلگرام برای دوستمون ارسال می‌کنیم.

این داده‌ها به صورت مجزا ارزشی ندارند مگر در موارد خاص (داده‌های مربوط به یک متهم عملیات تروریستی و موارد مشابه) اما وقتی مجموعه داده‌های مرتبط رو از منابع مختلف بررسی کنیم نتایج جالبی بدست میاد و مثلاً الگوهای پنهان یا علایق یک گروه از مردم رو میشه پیدا کرد. به همین خاطر بعضی‌ها معتقدند داده‌ها، نفت دنیای جدید هستند یعنی مهمترین و باارزش‌ترین دارایی دنیای ما.

حالا این دارایی باارزش رو میشه به عنوان برگ برنده در سیاست یا روابط بین‌الملل استفاده کرد، مثل همین اتفاقی که الان در رسوایی کمبریج آنالیتیکا افتاده. عمده اطلاعات دنیا در اختیار تعداد معدودی شرکت‌های بزرگه اما این در اختیار بودن لزوما به این معنی نیست که اون شرکت‌ها می‌تونن ازش استفاده کنند.

مرزبانی داده‌های دیجیتال

همانطور که مرزهای جغرافیایی رو در برابر احتمال حملات فیزیکی محافظت می‌کنیم باید مرزبانی برای داده‌های دیجیتال ایجاد کنیم

مواردی که باید بهش دقت کنیم:

در مراقبت از داده‌های دیجیتال، نقش‌ها و سطوح کاری مختلفی وجود داره. به نظرم لازمه هر کدام از ما در هر سطح از سواد اینترنتی که هستیم به نکاتی توجه کنیم:

این نوشته رو به تدریج تکمیل می‌کنم. اگر شما هم نکته‌ای به نظرتون می‌رسه در کامنت‌ها ارسال کنید