مدتی پیش نوشته‌ای در روزنامه خراسان تحت عنوان «ترخیص کالا قربانی سامانه بی سامان گمرک» توجهم را جلب کرد. بخشی از این نوشته را با هم بخوانیم:

پریدن تیک از سامانه هم یکی از مواردی است که بسیاری از ترخیص کاران و کارشناسان گمرک با آن دست به گریبان‌اند و به دلیل همین مشکل ممکن است چندین روز بین اتاق‌های گمرک و دستگاه‌هایی مانند وزارت راه، استاندارد یا غذا و دارو در آمدوشد باشند….
باز هم سامانه کار دست صاحب کالا داده است. این جا صاحب کالا دو گزینه دارد یا باید ضرر چهار میلیونی را بابت یک روز معطلی۸ تریلر به جان بخرد یا ضررش را بر روی قیمت تمام شده اجناسش بکشد. علت را که می‌پرسم این جواب را می‌شنوم که تیک وزارت راه پریده است! بیشتر شبیه یک شوخی است. مگر می‌شود سامانه جامعی آن هم از آن مرزبان اقتصادی کشور چنین مشکل پیش پا افتاده‌ای داشته باشد و مجوزی که صادر شده پس از یک روز از بین برود؟!

نویسنده این گزارش، احتمالاً خبر ندارد که در نرم‌افزار همه چیز شدنی است! حتی پریدن تیک نرم‌افزار. در جایی از این گزارش اشاره می‌شود که هر روز معطلی کالا در گمرک معادل یک درصد ارزش کالا است. تصور کنید وجود یک نرم‌افزار کارآمد چقدر می‌تواند در تسهیل ورود و خروج کالا در گمرک اثرگذار باشد و برای اقتصاد داخلی سودمند باشد. در عین حال یک نرم‌افزار باگ دار می‌تواند ضررهای بزرگی را متوجه صاحبان کسب و کارها و مردم کند.

مشکل کجاست؟

دولت بزرگترین مشتری نرم‌افزار است. به دلیل گستردگی و تنوع فعالیت‌های دولتی، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف دولت همواره نیازمند نرم‌افزار برای سرعت بخشیدن به کارها و افزایش دقت و شفافیت هستند. اما چه اتفاقی می‌افتد که نرم‌افزارهای تولید شده در داخل کشور، بعضاً با مشکلات متعددشان کارها را پیچیده‌تر می‌کنند؟ به گمان من چند عامل در این مساله نقش دارند که در نوشته‌های دیگری به آن‌ها خواهم پرداخت:

تفاوت بین نگاه خوش بینانه تحلیلگران و واقعیت کار

تصویری از Load Test یک سایت دولتی روی سرورهای اختصاصی که مشکلات نرم‌افزار استقرار یافته را نشان می‌دهد

نظر شما چیست؟ در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.